Fitness

Fitness hýbe světem

By  | 

Je tomu již pár let, co se do našeho povědomí začal dostávat výraz „fitness“. Za poslední roky se z tohoto módního výživového trendu stalo něco, co by se dalo přirovnat k nově vytvořenému náboženství. Tisíce lidí, ze všech koutů planety, se rozhodly pro změnu svého životního stylu za účelem hezčí postavy, lepší kondice či zdravějšího těla. Mnohdy se tak z člověka obrážejícího víkendové párty, stravujícího se všemožnými polotovary a válejícího se u televizní obrazovky stává aktivní jedinec, který svůj volný čas věnuje sportu a snaží se tělu dodávat dostatečnou energii a živiny v podobě kvalitní stravy.

Co nám fitness móda přinesla a jaké změny díky ní nastaly? To všechno se dozvíte v dnešním článku.

Proteinové potraviny

  • Proteinové potraviny jsou už nějakou dobu skvělým marketingovým tahem. Slovo „protein“ můžeme zahlédnout na spoustě výrobků, stejně jako slovo „fitness“ nebo „healthy“, ačkoliv mají produkty s těmito výrazy pramálo společného. Ve většině případů jde jen o přilákání zákazníka a bílkovin se ve zmiňovaných potravinách nachází pomálu. Raději si důkladně přečtěte složení a vypsané hodnoty na obalech, jistota je jistota.

Sugar free či zero sugar

  • Cukr v dnešní době představuje jednoho z největších bubáků, který se může schovávat v našich spížích a lednicích. Na téma „bílý jed“, jak se cukru začalo říkat, vychází nespočet článků o jeho škodlivých účincích nejen pro vybudování postavy do plavek, ale i pro zdraví jako takové. Na popud tohoto „bezcukrového boomu“ vznikla spousta produktů, v jejichž složení je cukr nahrazen sladidly – nejčastěji se jedná o sukralózu, maltitol, méně často o stévii. Výrobky bez cukru zavedla do své nabídky například i Coca Cola s Coca Colou Zero nebo Monster s energetickým nápojem Monster Ultra Zero. Nicméně ve zmíněných článcích je málokdy zmíněno, při jak velkém množství může cukr v našem těle dělat neplechu.

 

  • Každý jsme individuální a jedno skvělé pravidlo říká „všeho s mírou“, proto se snažme nedělit potraviny na ty špatné a dobré.

 

Bezkalorická jídla

 

Sladké sirupy na lívance, džemy, sladké ochucovací kapky, kečupy, dresinky k masu nebo do salátu, těstoviny – tohle všechno je výčet potravin, které běžně nalézáme v regálech supermarketů. Ale jednu zvláštnost přeci jen mají, můžete si je pořídit i v bezkalorické podobě. Co to znamená? Žádné tuky, žádné sacharidy, žádné bílkoviny. Dají se tyto výrobky ještě stále považovat za jídlo? Těžko říct. Hodně z nás má možnost volby a jestli tělu doplníme energii plnohodnotným jídlem nebo mu zacpeme prázdné místo v žaludku hmotou, jež mu nedodá žádné živiny, je naším vlastním rozhodnutím.

 

Novinky ve sportu

 

  • S příchodem fitness se některé z pohybových aktivit dočkaly obnovy či modernějšího přepracování, vznikly také úplně nové druhy sportu. Níže si představíme ty nejznámější.

 

Crossfit, funkční trénink – na hodinách tohoto cvičení se využívá silový trénink spolu s dalšími pohybovými aktivitami, které vedou ke zlepšení koordinace, vytrvalosti, rovnováhy, síly a klade důraz na praktické využití v každodenním životě.

 

HIIT (High Intensity Interval Training) – neboli vysoce intenzivní intervalový trénink, který je skvělým pomocníkem pro podporu kardiovaskulárního systému a pro podporu hubnutí. Tento typ tréninku zabere oproti jiným aerobním aktivitám krátký čas – cca 15-30 minut – a lidé, kteří ho provozují například 3x týdně, dosahují velmi dobrých výsledků.

 

Jóga – cvičení, které se soustředí jak na tělo, tak i mysl. Mezi hlavní pilíře, na kterých jóga stojí, patří soustředěnost na svůj vlastní dech, protahování těla, uvolněnost fyzická i psychická. Můžeme si vybrat mezi několika druhy jógy, například bikram jóga (teplota v místnosti kolem 42°C), power jóga (obvykle rychlá, většinou praktikována ve fitness studiích), acro jóga (akrobatická minimálně pro pár) a mnoho dalších.

 

Jumping – jedná se o kardio trénink využívající malé trampolíny, většinou s držadly jako třeba na koloběžce. Náplní jumpingu jsou aerobikové kroky prolínající se s pomalými a rychlýmy skoky a dynamickými sprinty do rytmu hudby.

 

Jump bungee workout – smyslem této aktivity je spojení zábavy se sportem a zpevnění středu těla. Účastníci jsou posazeni v sedácích podobných těm na horolezectví a za zadní stranu sedáku jsou přichyceni ke stropu pružným lanem, proti jehož odporu celou dobu cvičí.

 

Éra výživových poradců

 

  • S kurzy fitness trenérů se v poslední době roztrhl pytel a jinak tomu není ani u kurzů výživových poradců. Za mistra přes zdravou stravu se dnes může vydávat naprosto kdokoliv, kdo absolvuje kurz tomu určený a následně obdrží certifikát, který ho opravňuje k poradenství lidem, jež ve zdravé výživě stále tápou a k dosažení pozitivních výsledků potřebují pomoc někoho vzdělanějšího, odborníka. Bohužel se mezi námi vyskytuje více těch jedinců, kteří by udělali lépe, kdyby obdržený certifikát vrátili a své „drahocenné“ rady rozdávali nanejvýš zdarma. Většinou jsou totiž spíše na škodu než k užitku. Pokud se i vy rozhodnete svěřit své zdraví do rukou znalce, ujistěte se, že je to člověk, který si titul výživového poradce zaslouží.

 

Když se nevyfotíš, jako bys necvičil

 

  • „Tuhle ne, tady mám moc velkej zadek“, „Tuhle taky ne, tady mám zase moc malej zadek“. Občas to vypadá, že někteří fitness nadšenci si jdou do posilovny jen zapózovat před zrcadlo pro fotku vhodnou ke sdílení na jejich sociálních sítích, namísto toho, aby tělocvičné prostory navštívili a využili za účelem, za kterým byly postaveny, a to za sportem.

 

  • Děláte to pro sebe, ne pro vaše sledující na Instagramu, kterým nutně potřebujete předložit důkaz, že se 4x týdně potíte v posilovně. A asi vás zklamu, ale od první fotky, kterou pořídíte 5 sekund po vašem příchodu, do fotky těsně před odchodem vám bicepsy ani zadek nenarostou, bohužel.
Podpořte tento článek, uděláte autorovi radost 🙂