Zdraví

Jak najít ten správný jídelníček na hubnutí

By  | 

Hubnutí je poměrně časté téma v naší uspěchané a moderní době. Důvodem je to, že mnoho z nás má nezdravé životní návyky a ty vedou k nadváze až obezitě.

V tu chvíli přichází na řadu diskuze a čtení článků na internetu, které vám radí, jak si sestavit jídelníček, s jehož pomocí zhubnete. Jak se ale v záplavě informací vyznat a vybrat si ten pravý, který vám pomůže?

Možná vás to překvapí, ale v tomto článku nenajdete žádné recepty, rozpisy jídel, nebo popisy diet. O to víc je pro vás důležitější si jej přečíst.

Důležitá je motivace k hubnutí

V každém druhém článku si přečtete, že každý jsme jiný a že tím nejdůležitějším pro redukci váhy je jídlo.

Pravdou je, že každý jsme jiný, ale zároveň každý z nás má odlišnou výchozí pozici. Můžete mít perfektní genetické předpoklady, ale když máte morbidní obezitu, bude vaše startovní pozice odlišná od toho, když potřebujete zhubnout do plavek. A stejně tak, při vážné nemoci, vás mohou prášky v redukci tuku výrazně zbrzdit, nebo se nebudete moci pravidelně výrazně hýbat a jídelníček bude muset vypadat jinak.

Tou nejdůležitější věcí je hlava

V dnešní společnosti jsou velmi silné útoky na podvědomí, které vás ponoukají, ke konzumaci potravin s vysokým obsahem energie. Stačí, když máte doma zapnout televizi, nebo internet a každou chvíli na vás zaútočí reklama na nějakou „dobrotu“. Ani to nemusíte cíleně sledovat, ale do hlavy se vám to dostane.

Abyste byli schopni snížit váhu, musíte si uvědomit, co je příčina nadváhy a tím není primárně strava, ale vaše návyky. Samozřejmě, že existují výjimky, jako jsou nemoci, jenže i u nemocí je možné dietou dosáhnout významných výsledků.

Jak vybrat ten správný jídelníček?

Dříve, než se bezhlavě pustíte do nějaké diety, zamyslete se, proč potřebujete zhubnout. Je to proto, že máte práci, v které ráno nejíte a na oběd a večeři se nacpete k prasknutí? Typickým příkladem jsou řemeslníci, kteří ráno jedou na stavbu, intenzivně pracují, poté zajedou do restaurace na oběd a po návratu z práce si dopřejí vydatnou večeři. Ano, práce na stavbě je velmi energeticky náročná, takže to může velmi dlouho být v pořádku, ale v případě, že takový člověk je nucen zaměstnání změnit a výrazně nezmění své stravovací návyky, má zaděláno na pořádný problém.

Takže si nejprve promyslete, co potřebujete změnit a pak, jakým způsobem to vyřešíte:

  • Přijímám nadměrné množství jídla?
  • Jím vysoce energetické potraviny?
  • Jím nepravidelně?
  • Je nadváha způsobena nemocí?
  • Mám nadváhu, obezitu, nebo morbidní obezitu?

To jsou vcelku jednoduché otázky, ale když si na ně upřímně odpovíte, máte za sebou první krok. Poté následuje návrh řešení:

  • Jsem schopen jíst pravidelně?
  • Jak jednoduše změním skladbu potravin?
  • Pokud jsem nemocný, mám v dosahu lékaře, na kterého se mohu obrátit?

Změna životního prostoru

Můžete slýchat, že abyste zhubnuli, musíte změnit svůj životní styl. To není pravda, alespoň u lidí, kteří nemají železnou vůli. K čemu vám bude, že každý den vyrazíte běhat, když vám pak žena večer strčí pod nos brambůrky.

A opět je tu několik otázek, které si musíte dát do souvislostí s hubnutím:

  • Přizpůsobí se mi rodina v tom, co připravujeme k jídlu, nebo ne?
  • Jak vyřeším to, že si budu muset vařit sám?
  • Dokáži si v zaměstnání vytvořit podmínky pro pravidelnou stavu?
  • Bude mne okolí podporovat v případných sportovních aktivitách?

Představte si, že vaše žena celý život vaří omáčky, maso a knedlíky. A vy teď za ní přijdete s tím, že chcete vařit jinak. Nebo, pokud jste žena, bude manžel akceptovat nové jídlo, nebo bude chtít to na co je zvyklý?

Toto není zcela jednoduché a často to bývá kamenem úrazu ve snaze snížit váhu. Když se začtete do příběhů lidí, kteří dokázali výrazně zhubnout, nezřídka se jim rozpadne vztah. To je, protože vy se změníte, ale vaše okolí změnu neakceptuje.

Výběr a příprava jídelníčku

Máte v podstatě dvě možnosti. Buď si jídelníček necháte sestavit, nebo si jej sestavíte sami.

Pokud si jej necháte sestavit, můžete využít různých služeb na internetu, nebo výživových poradců. Jenže ti lidé vás buď vůbec neznají, nebo vás vidí poprvé v životě. Postupují podle svých zkušeností a těch se budou snažit napasovat váš případ. Zkušenosti jsou dobrá věc, ale pokud vám nebude poradce naslouchat, okamžitě vezměte nohy na ramena, to nebude správná cesta.

Sestavení vlastního jídelníčku vám dá sice svobodu, ale zase můžete udělat chyby, které vás ve vašem snažení zbrzdí. Na druhou stranu, když si uvědomíte příčinu vašeho problému a nastavíte si cestu a cíl, ideální jídelníček si zvládnete sestavit. Pomůže vám mnoho informací, které jsou na internetu a můžete využít i dostupné aplikace typu Kalorické tabulky ( ne všemu co tam je napsáno můžete bezmezně věřit, některá jídla tam jsou popsány dost nesmyslně ).

V podstatě platí jednoduchá rovnice – pokud je výdej vyšší než příjem, budete hubnout.

Jestli jste tento článek dočetli až sem a mrzí vás, že jsem vás nevzal za ručičku a neřekl jsem vám – udělej tohle a tohle, tak mne to mrzí. Na druhou stranu, je to váš život a jenom vy jste zodpovědní za to, jaký je a co se sebou děláte.

A tak je to se vším. Přečtete si klidně stovky dietních jídelníčků, inzerátů na zázračné pilulky, cvičebních programů, nebo zkušeností jiných lidí. Ale pak se zamyslete a řekněte si, zda je to přesně to, co potřebujete vy. Všechno totiž začíná ve vaší hlavě.

Podpořte tento článek, uděláte autorovi radost 🙂