Fitness

Nejčastější mýty ve světě fitness – jakému z nich ještě stále věříš?

By  | 

Nejčastější mýty ve světě fitness – jakému z nich ještě stále věříš? – II.

V předešlém díle ze série článků o nejčastějších fitness mýtech jsme se podívali na zoubek nedostatečnému příjmu jídla, pečivu a večeřím bez sacharidů. Pozornost jsme tedy věnovali spíše oblasti kuchyně, která je v naší cestě zdravého životního stylu neodmyslitelnou součástí. Dalším důležitým faktorem, pozitivně přispívajícím správné a zdravé funkčnosti našeho těla, je sport, pohyb. Pojďme se dnes věnovat právě jemu.

Pokud cvičím, můžu kašlat na stravu

Dovolím si tvrdit, že se už spousta z nás setkala s lidmi, kteří makají ve fitku jako draci, do pedálů kola šlapají s takovou vervou, až se jeden diví, že jim od plášťů nelítají jiskry nebo se věnují jakémukoliv dalšímu sportu a z jejich úst často zaznívá věta: „Makám proto, abych se nemusel omezovat v jídle a mohl sníst, co zrovna chci.“.

Ano, samozřejmě. Pokud se budeme bavit o vrcholových sportovcích nebo jedincích s vysokým výdejem energie, kteří do svých útrob s radostí pošlou 2 tabulky čokolády před tréninkem pro větší množství energie a zapijí to půllitrem Coca Coly s tím, že to bude mít nulový nebo minimální dopad na jejich estetickou tělesnou stránku, může se tento výrok jevit jako vcelku logická či nevinná idea. Nicméně osvícení sportovci, kteří se ve vodách zdravého životního stylu už nějaký ten pátek pohybují, vědí, že zdravá a vyvážená strava nehraje roli jen v tom, jak naše tělo bude vypadat navenek, ale primárně se zasluhuje o vzhled těla zevnitř a jeho funkčnost nejen biologickou, ale také výkonnostní.

Výjimkou není ani psychika, na niž mají naše stravovací návyky také velký dopad. Můžeme zde zmínit například potraviny plné éček (klasické hotové pokrmy, které připravíme za pár minut v mikrovlnné troubě), jejichž konzumací, dle nedávných studií, vcelku velkou měrou negativně ovlivníme naši duševní pohodu.

Co myslíte, budete se cítit lépe po Big Macu z McDonaldu nebo po plnohodnotném jídle, které vaše tělo obohatí o spoustu energie, potřebných živin a vitamínů?

Víc sklapovaček, větší břišáky

Znáte to, kamarádka vám tvrdí, že minimálně 7x do týdne posiluje břicho, protože touží po pekáči buchet. V žádném jejím tréninku tedy nesmí chybět sklapovačky, lehsedy, nůžky a další zázračné cviky, po kterých se to břicho peče samo.

Pravděpodobně tušíte, že tohle není ta správná cesta za vyrýsovanými břišními svaly. Jednak zatěžovat jakýkoliv sval každý den je spíše kontraproduktivní než že by nám to přineslo nějaké pozitivní výsledky. Svalová vlákna se při silové zátěži lehce natrhávají, tudíž potřebují dostatečný čas na regeneraci, aby nedošlo ke zranění. Navíc je dokázáno, že sval roste ve chvíli, kdy odpočívá. Pokud byste se v posilovně denodenně zaměřovali silovým tréninkem na celé tělo, obávám se, že nabírání svalové hmoty by představovalo nekonečnou cestu.

Pokud se člověk snaží hubnout, měl by mít na mysli fakt, že tuk se spaluje rovnoměrně z celého těla, ne pouze z jedné konkrétní části. Obzvlášť, pokud oblast břicha představuje vaši problémovou partii, tuk se odtud bude dostávat nejobtížněji, což platí i o jakékoliv jiné problémové partii.

Na výroku „břicho se tvoří v kuchyni, ne v posilovně“ něco bude. Tato část našeho těla opravdu hodně závisí na tom, co si připravíme na talíř. Místo na 100 sedlehů denně se radši zaměřte na zdravou, vyváženou a kvalitní stravu, která je pevným základem pro zdravé tělo.

Činky nejsou pro ženy

„A hele, to se jako nebojíš, že budeš vypadat jako chlap?“, zaznělo z úst již několika žen, když zjistily, že jejich kamarádka zvedá těžší činky než je váha sklenice s vodou. Mezi námi se i v dnešní době najde hromada slečen, které se vyhýbají silovému tréninku jako čert kříži. Důvodem k tomu jsou často zbytečné obavy z nadměrného nárůstu svalové hmoty a následné dosažení mužského vzhledu. Strach je ovšem realitě velmi vzdálený. Pokud nejste na steroidech a vaše tělo produkuje testosteron v míře adekvátní zdravé ženy, rozhodně nebudete vypadat jako Schwarzenegger. Právě hormon testosteron je totiž jedním z hlavních předpokladů pro nárůst většího množství svalů.

Silový trénink má naopak nespočet výhod, mezi které patří posílení a větší pružnost kostí, stimulování svalů k růstu a zároveň tak formování vaší postavy, více spálené energie díky svalům – více jídla, lepší držení těla a jako bonus celkově vyšší sebevědomí vlivem pevnější a sportovnější postavy.

Činkám a sexy postavám zdar!

A uvidíme se v příštím díle, ve kterém vám prozradíme další várku nejčastějších fitness mýtů.


Podpořte tento článek, uděláte autorovi radost 🙂